دانستنی

دانستنی

دانستنی

دانستنی

چگونه یک موضوع برای نگارش مقاله تاریخی انتخاب کنیم؟

انتخاب موضوع  مهم‌ترین گام‌ در نوشتن مقاله علمی و پژوهشی است. برای انتخاب یک موضوع تاریخی مناسب، باید چند مرحله را طی کنید که در ادامه این مراحل را توضیح می‌دهیم.


۱٫      علاقه پژوهشگر

نخست حوزه‌ای را که به آن علاقه‌مند هستید را انتخاب کنید (اگر موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه‌ای ندارید، به احتمال زیاد خوانندگان دیگر نیز به آن علاقه‌مند نخواهند بود). از طرف دیگر فرض کنید که شما علاقه‌مند به موضوعی مانند جنگ داخلی باشید. توجه کنید که چنین موضوعاتی، مفاهیمی گسترده دارند و  چاپ مقاله jcr برای انجام تحقیق در مورد این موضوعات شما با خیل عظیمی از اطلاعات مواجه خواهید شد. ازاین‌رو در گام بعدی شما باید موضوع خود را محدود کنید.


۲٫      محدود کردن موضوع

پس از رسیدن به این مرحله سعی کنید موضوع تحقیق خود را با یک سوال مطرح کنید. برای محدود کردن موضوع انتخابی، سوالی مانند “آیا شما علاقه‌مند به مقایسه، تغییر و تحولات اجتماعی و یا بررسی علت جنگ هستید؟” را از خود بپرسید. با پرسیدن سوالات مختلف شما ابعاد گوناگونی از یک موضوع را می‌توانید مشخص کنید. ولی باید یک بعد و سوالی را که بیشتر از همه به آن علاقمندید را انتخاب کنید.


به عنوان مثال فرض کنید که شما تصمیم گرفته‌اید تا مقاله‌ای در مورد استفاده و کاربرد فیلم‌های دهه ۱۹۳۰ بنویسید. شما ممکن است این موضوع را با این سوال مطرح کنید: در فیلم‌های دهه ۱۹۳۰ چه چیزهایی ارزش شناخته شده‌اند؟ یا شما ممکن است یک سوال کاملاً متفاوت بپرسید: استاندارد زندگی در فیلم‌های دهه ۱۹۳۰ چیست؟


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.